Arbejdsspørgsmål til kapitlet

Spørgsmål til kapitlet

1. Indlæring

  • 1.1 To elever læser det samme kapitel i deres psykologibog. Den ene læser kapitlet to gange, den anden kun en gang. Hvem vil kunne huske kapitlet bedst?
    • Mangler der informationer for at spørgsmålet kan besvares?
    • Hvilke?
    • Hvilke faktorer vil være afgørende?
  • 1.2 Hvordan hænger princippet om selvreference sammen med teorien om processeringsniveauer?
  • 1.3 I hvilke situationer hjælper princippet om selvreference dig?
    • Har du tidligere udnyttet dette bevidst?

2. Apps og hukommelsen

  • 2.1 En række apps og hjemmesider udbyder hjernetræning som små spil og påstår at man kan træne sig til en bedre hukommelse. Kan disse holde hvad de lover?
  • 2.2 I sådanne apps er der fx spil med fokus på hukommelsen. Hvad kan forklare at man bliver bedre og bedre til de spil man øver sig på, selvom ens generelle hukommelse ikke bliver bedre? (Hint: overførbarhed)

3. Memorering og ekstrem hukommelse

  • 3.1 Hvordan vil du beskrive ligheder og forskelle mellem almindelige mennesker og vindere af hukommelseskonkurrencer?
  • 3.2 Hvorfor virker en teknik som hukommelsespaladset bedre end almindelig udenadslære?
  • 3.3 Hukommelsesteknikker er i sig selv en slags udenadslære. Hvornår mener du det kan være fordelagtigt at bruge hhv. udenadslære og dybdelæring?