Tilbage til: Forside – online bogen
Stroop-effekten
Om øvelsen
Stroop-effekten har fået sit efter Stroop-øvelsen som du nu selv skal prøve.
Øvelsen indeholder en række ord skrevet i farver. For hvert ord skal du som deltager sige hvilken farve ordet står skrevet med.
Øvelsen består af to dele
Del 1) Ordene står skrevet i samme farve som ordets betydning, fx ordet “grøn” skrevet med grøn skrift.
Del 2) Ordene står skrevet i en anden farve end deres betydning, fx ordet “grøn” skrevet med gul skrift.
Det viser sig at være markant sværere at udføre opgaven i del 2. Dette kan ses på at deltagere generelt tager længere tid om at svare i del 2 af øvelsen, og det er denne forskel der kaldes Stroop-effekten.
Instruktion i øvelsen
Øvelsen findes på det følgende link:
https://faculty.washington.edu/chudler/java/ready.html
Her gives der en kort instruktion på engelsk inden øvelsen startes.
Opfølgning på øvelsen
For de fleste deltagere resulterer Stroop-effekten i markant langsommere svartider i del 2 af opgaven. Sammenlign nu i grupper eller samlet på holdet jeres resultater fra øvelsen.
Diskuter derefter øvelsen ud fra jeres erfaringer, og kom omkring de følgende punkter:
- Hvordan relaterer øvelsen sig til kapitlet?
- Hvad viser øvelsen om de mentale processer bag det at læse og at navngive farver?
- Hvordan ville en computer klare denne opgave?
- Hvilke faktorer gør den menneskelige løsning anderledes?
- Stroop-effekten er kendt fordi den er særligt drilsk, men er der andre situationer hvor dit system 1 og system 2 kommer i konflikt?